Blekinge Dansresidens

Under sommaren 2017 startade Dans i Blekinge ett helt nytt konstnärligt dansresidens. Det var ett pilotprojekt där vi testade hur ett residens skulle kunna se ut, året efter kunde vi presentera ett residens med internationell spridning av konstnärer och en fullsatt visningsdag i Ronneby. Ett dansresidens i Blekinge skapar möjligheter för nationella och internationella danskonstnärer att arbeta i Blekinge. På så sätt utgör Residenset en möjlighet att sätta Blekinge på den nationella och internationella danskartan.

Blekinge Dansresidens 2019

Årets tema är Människa/Natur. Dans i Blekinge vill genom residenset att konstnärer ska få rum att ställa frågor och skapa dialog mellan plats och människor. Residensperioden börjar 5/8 med en dansdag 16/8 samt en visningsdag 30/8. Innan dess bjuder vi in till

Sharing sessions på Massmanska Kvarnen 9/8 och 23/8 kl 15:00-16_00

Konstnärssamtal på Nya Mor Oliviagården 14/8 kl 18:30

Residenskonstnärer 2019

My Prim

Under residensperioden kommer My Prim, tillsammans med dansarna Karin Quist och Julia Werkmäster, att utforska relationen mellan individen och kollektivet. Med dansen som central utgångspunkt undersöks bland annat hur den enskilde individens rörelsemönster påverkas av gruppen och de miljöer dessa befinner sig i. Vart går gränsen mellan individ och kollektiv? Finns det en sådan gräns? Och vad är det för skillnad på ett kollektiv och en grupp individer? Utifrån dessa frågeställningar hoppas kreatörerna kunna fördjupa sina kunskaper och erfarenheter om människans individuella och kollektiva beteenden.

Dana Chmielewska

I am a dancer, choreographer and performer based in Gdańsk, Poland. I graduated from the Fine Arts Academy and Contemporary Dance and I finished a couching program on Experimental Choreography held by Centrum w Ruchu in Warsaw. I am currently participating in the Alternative Dance Academy Scholarship from Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. I work with dance, movement and illustration. 

I strongly believe in the transformative and political dimension of choreography, being it a tool that allows each person to speak their own voice. I teach choreography tools, improvisation and yoga.

 

Santisima dispersión

The human history seems to be marked with journeys of pioneers, refugees, conquerers as well as the presence of newcomers, outcasts and nomads - being it a story of perpetual inhabiting and abandoning. It is also a story of welcoming and biding goodbye, to places, people, ideas and concepts. 

In the present moment, these actions intersect intensely, as we witness the loss of the natural resources and species, the fall of the concepts and ideas which don’t serve the culture anymore (like nationality, gender, race, etc), and on the other hand, as we stretch out the borders of our, so-far-known, human-centered Universe (by welcoming and possibly, soon, inhabiting new areas of the Cosmos, like Mars, for example).

During the residency, I will be exploring these two states and the shifts between them, their additive and subtractive nature and their manifestation in the body and in the space. The space and objects will become animated/spiritualized subjects, sensitive witnesses which can „notice” a presence of a body and a change. I will be working on discovering or inventing a new set of rituals or practices to deal with receiving and loosing.

Lisen Ellard & Mattias Lech

Mattias Lech och Lisen Ellard arbetar med scenkonst runt om i Sverige och internationellt. Med olika bakgrunder i dans och teater pendlar dem mellan format och uttryck, och utforskar olika sätt att samarbeta och samexistera med andra konstnärer och som duo. I sitt arbete vill de utmana etablerade hierarkier när det gäller skapande och generering av material samt förhållandet mellan aktör och åskådare. Här undersöker de ofta olika sätt och grader av publikdeltagande. Något de kunnat förfina och få mer kunskap om när de arbetat med andra konstnärer såsom Lundahl / Seitl (SE) Sidney Leoni (FR / BE), Marina Abramovic (SRB), Mette Ingvartssen (DK / BE) och Lea Martini (DE). Tillsammans har de tidigare skapat verket DÖDEN som nu turnerar i Sverige och internationellt.

Under residenset kommer de arbeta med sin kommande föreställning The Funeral, och undersöka och dekonstruera avskedsritualer och begravningsritualer för att finna djupare förståelse för dess betydelse och funktion. Det är utgångspunkten för koreografi, dramaturgi och publikdeltagande till föreställningen, som har beräknad premiär februari 2020 på Dansens Hus i Stockholm.

Residenskonstnärer Blekinge Dansresidens 2018

Antonio Branco och Riccardo T.

Antonio Branco and Riccardo T. are a performance art duo based in London. After graduating from London Contemporary Dance School, Antonio Branco and Riccardo T. started off creating for dance theatre spaces but quickly moved on to site specific and gallery spaces after their work was categorised as being too weird, and as performance rather than dance. Since then they have created work internationally in Europe for spaces like Assembly Point, House of Illustration, Walk&Talk Gallery, Zabludowicz Collection, Slade, Dance Umbrella, Unite the Union, The Place, DContemporary Gallery.

 

Their work explores anthropological ideas, and explores the queerness in humanity. They consider them selves to be multidisciplinary artists as they use sound, video, and sculpture work when building the installations they inhabit. Antonio & Riccardo try to make activism of their art, and their most recent work is a radical lecture on contemporary sexuality, gender norms, and porn consumption. 

Ellen Söderhult

Ellen Söderhult arbetar med dans och koreografi och är utbildad på kandidatprogrammen i dans och cirkus vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm.

 

Ellens senaste verk ”How to do things with Romance: a prologue” är en punkbalett för 18 kvinnoidentifierade dansare och trummisar. I det verket utforskade hon balett ur en punkmentalitet. Ellen använde riot-grrrl musik, en feministisk punkmusik med mycket energi, och jobbade med balett som en lagsport. För närvarande arbetar hon med en ny föreställning som ska ha premiär i september där de medverkande dansar och sjunger i kör samt kamouflerar sig in i och besjunger en skulptur av ett berg. I verket undersöker Ellen folkmusikens och samtida kritisk teoris olika förhållningssätt till naturen, planeten och oss själva genom bland annat kamouflage, dofter och körlyrik.

Britta Kangas 

Britta är medlem i Scenkonstgruppen FULA, som för nuvarande arbetar med verket ” Aiiaiiaaoaoaa, Is it Poison?”. Britta har studerat ett halvår vid Holland på Fontys Dance Academy, Modern Dance Theatre Bachelor. Innan sommaren exminerades hon från Balettakademien Göteborgs dansarutbildning.

"Jag växte upp i Junosuando, en by i Tornedalen där det fanns möjlighet att ta en jazzlektion i veckan. Då det inte fanns samma tillgång som för stadsbor till dansträning fick man bli sin egen lärare. Självständigheten har skapat ett starkt kreativ flöde och gett mig strategier att utvecklas på egenhand. Junosuando räknas som en del av en glesbygd men jag kan snabbt dra paralleller till landsbygden och hitta liknelser." 

Blekinge Dansresidens 2018

Foto: Simone Ærsøe

Blekinge Dansresidens 2017

Foto: Björn Lindberg

Med stöd av: