top of page

Residenskonstnärer 2022

Marcus Baldemar (SE)

Marcus Baldemar, ursprungligen från Kiruna, arbetar som dansare och koreograf. Han är numera baserad i Stockholm efter många år i Bryssel, Belgien där han utbildades vid P.A.R.T.S. Innan dess studerade han på SEAD i Salzburg och Balettakademien i Umeå. Sedan 2008 har Marcus arbetat som dansare, koreograf och pedagog internationellt men alltid med en fot i Sverige.

Som dansare har han arbetat för bl a Hagar Malin hellkvist Sellén, Ludvig Daae, Daniel Linehan och Albert Quesada.

Som koreograf har han skapat bl a verken GALDR (2019), Polari Speaking Sex (2021) och Markus Lär Sig Finska (2021). I oktober 2022 har Marcus premiär på sitt nästa verk som kallas Finally Fantastic.

Den gemensamma nämnaren för hans arbete både som koreograf och dansare är en poetisk inställning till ett politiskt språk, en politisk kropp och dans. Med sitt arbete vill Marcus kommunicera en icke-hierarki mellan den emotionella, det fysiska och det intellektuella.

marcusbaldemar.jpg
marianaidu.jpg

Maria Naidu (SE)

Maria Naidu vill att dans ska provocera, stimulera och informera snarare än att bara underhålla. Naidu utforskar de sociala, emotionella och spirituella dimensioner som dans genererar. Utgångspunkten är dansens kraft att kommunicera direkt, över alla slags gränser och förmåga att djupt beröra människor.
Naidus konstnärsskap vilar på ett gediget hantverk, djupt förankrat i danskonst vilket i kombination med nyfikenhet, intresse för utveckling och förnyelse har gjort henne till en mångfasetterad konstnär.

Behagligt obehag (arbetstitel)
Varför fascineras vi människor av det groteska? Varför både äcklas och fascineras vi av doften av förruttnelse? Varför tycker vi om att grotta ner oss i det som gör ont? Essensen i dessa komplexa känslor är det som utforskas i den konstnärliga processen. Verket ska vara behagligt obehagligt att uppleva, som att trycka på ett blåmärke. Ett abstrakt, ödesmättad collage i en sömlös, cineastisk blandning av rörelse, projektioner, film, dova ljus, drone och öronbedövande klagosång. Verket kretsar kring universella teman som förlust, ensamhet, förtvivlan, självdestruktion och dödlighet i olika nivåer av djup och abstraktion, på ett rått, tvångsmässigt ibland komiskt och känslosamt vis. Premiär 24 november, Inkonst, Malmö

Residenskonstnärer 2021

EliseNuding-Mia Kaasalainen.jpeg

Elise Nuding (UK)

Elise Nuding är verksam som danskonstnär i Sverige och Storbritannien. Nudings konstnärliga praktik växer fram i gränssnittet mellan koreografi, dans, performance, förkroppsligande forskning, skrivande och pedagogik. Ett pågående forskningsfokus är relationen mellan kropp och språk.

Under residenset kommer Elise jobba med verket Hollow the bones.

"Vi gräver i labyrinterna i anatomisk etymologi för att kritiskt och poetiskt engagera oss i hur vi namnger våra kroppar. Vi utforskar möjligheterna som öppnas när språk och dans behandlas först och främst som två förkroppsligade processer. Vi är uppmärksamma på vilken effekt ord och bilder skapar i våra egna kroppar, mellan kroppar och miljön." 

Sanna Söderholm & Elinor Tollerz Bratteby - Uncover Choreography (SE)

Uncover Choreography är en duo bestående av koreografen Sanna Söderholm och dansaren Elinor Tollerz Bratteby. UC dedikerar sig nyfiket och kritiskt till danshantverk och expanderad koreografi.

Under residenset kommer UC arbeta med verket  A little bit Wet n a little bit Wild. 

"A little bit Wet n a little bit Wild är ett dansmedley med frihetsdrömmar. Verket undersöker samtida tendenser av kontroll. Vi blickar inåt efter något vilt i dansen, i koreografin och i oss själva som utförare. Vi tar oss an en klurig förhandling mellan hantverk och vilja till progression, anarki, glädje och frihet."

Uncover Choreography Sanna och Elinor, A little bit Wet n a little bit Wild .jpeg

Residenskonstnärer 2020

Fie Dam Mygind (DK) & Marco Payer (AU)

Fie Dam Mygind (1987, Copenhagen) is a contemporary dancer based in Copenhagen. She graduated from SEAD in 2010 and has worked with choreographers such as; Mia Habib, Tali Rázga, Anna Johansson, Billy Cowie and Karolien Verlinden. In addition to that Fie has been creating her own work within the duo KamperDam and the collective TriggerTrackCollective.

 

Marco Payer (1991, Wien). Marco is a contemporary dancer based in Copenhagen. As a teenager Marco started breaking and became a central figure in developing the Hip-Hop scene in Austria. In 2018 he graduated from MUK (Musik und Kunst Privatuniversität Wien) with a bachelor in contemporary dance and pedagogy. Marco has worked with choreographers such as Karolien Verlinden, Raffaela Grass, Gabriele Wappel and Valentin Alfery. He presented his first work Stance  at Craft Choreography #5 in Vienna in february 2020. 

Tuva Hildebrand (SE)

Jag är en interdisciplinär danskonstnär ursprungligen från Skåne som nyligen avslutat min MFA på HSM i Göteborg, efter att ha bott och arbetat i New York 2011-2017. I min MFA forskade jag i användandet av beröring och visualisering inom somatisk och releasebaserad improvisation från ett social-politiskt perspektiv, skapade performativa verk, samt arkiverade och undersökte Eva Karczags livsarbete. Under detta residens kommer jag tillsammans med dansaren Marie Klawitter undersöka hur min konstnärliga praktik kan vara en form av förkroppsligad permakultur, och dess potential att undersöka människans relation till det icke-mänskliga.

Är det möjligt att dekonstruera vår antropocentriska världsbild genom att i rörelse och relaterande undersöka hur vi samexisterar med vår omvärld? Vi berör och blir berörda konstant, ömsesidigt formar och formas av det vi bemöter. Teman som cykeln liv och död, transformation, lyssnande och tomrum är även en del av detta utforskande. Vad är maktrelationen mellan upplevelse, språk och beteende? Utomspråkligt tillstånd? Kan jag lyssna till materialets egna agens?

 

Genom rörelse kommer vi att arbeta med perception och re-aktion genom våra sinnen och nervsystem, undersöka vår evolutionära och embryologiska utveckling, likheter mellan mänskliga och icke-mänskliga fysiska strukturer, samt vilka yttre och inre krafter som påverkar hur vi för oss i världen. Materialet som skapas kommer vara början till ett ritualistiskt interaktivt verk där publik är både åskådare och deltagare.

 

Jag är influerad av Alexander Teknik, Skinner Releasing Teknik, BodyMind Centering, Ideokinesis, Qi Gong och Tai Chi. Även utbildad vid Northern School of Contemporary Dance (UK), Neighborhood Playhouse School of the Theater (NY), Movement Research (NY) och korta kurser på DOCH. I lärarträning inom Alexander Teknik och Skinner Releasing Teknik, samt i mentor-lärling relation med Eva Karczag. I tidigare verk har jag genom koreografi, improvisation, text och tal arbetat med representation/abstraktion, subjektivitet/objektivitet, könsperformativitet, makt, intimitet, misslyckande och förväntningar.

Residenskonstnärer 2019

My Prim

Under residensperioden kommer My Prim, tillsammans med dansarna Karin Quist och Julia Werkmäster, att utforska relationen mellan individen och kollektivet. Med dansen som central utgångspunkt undersöks bland annat hur den enskilde individens rörelsemönster påverkas av gruppen och de miljöer dessa befinner sig i. Vart går gränsen mellan individ och kollektiv? Finns det en sådan gräns? Och vad är det för skillnad på ett kollektiv och en grupp individer? Utifrån dessa frågeställningar hoppas kreatörerna kunna fördjupa sina kunskaper och erfarenheter om människans individuella och kollektiva beteenden.

Dana Chmielewska

I am a dancer, choreographer and performer based in Gdańsk, Poland. I graduated from the Fine Arts Academy and Contemporary Dance and I finished a couching program on Experimental Choreography held by Centrum w Ruchu in Warsaw. I am currently participating in the Alternative Dance Academy Scholarship from Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. I work with dance, movement and illustration. 

I strongly believe in the transformative and political dimension of choreography, being it a tool that allows each person to speak their own voice. I teach choreography tools, improvisation and yoga.

 

Santisima dispersión

The human history seems to be marked with journeys of pioneers, refugees, conquerers as well as the presence of newcomers, outcasts and nomads - being it a story of perpetual inhabiting and abandoning. It is also a story of welcoming and biding goodbye, to places, people, ideas and concepts. 

In the present moment, these actions intersect intensely, as we witness the loss of the natural resources and species, the fall of the concepts and ideas which don’t serve the culture anymore (like nationality, gender, race, etc), and on the other hand, as we stretch out the borders of our, so-far-known, human-centered Universe (by welcoming and possibly, soon, inhabiting new areas of the Cosmos, like Mars, for example).

During the residency, I will be exploring these two states and the shifts between them, their additive and subtractive nature and their manifestation in the body and in the space. The space and objects will become animated/spiritualized subjects, sensitive witnesses which can „notice” a presence of a body and a change. I will be working on discovering or inventing a new set of rituals or practices to deal with receiving and loosing.

Lisen Ellard & Mattias Lech

Mattias Lech och Lisen Ellard arbetar med scenkonst runt om i Sverige och internationellt. Med olika bakgrunder i dans och teater pendlar dem mellan format och uttryck, och utforskar olika sätt att samarbeta och samexistera med andra konstnärer och som duo. I sitt arbete vill de utmana etablerade hierarkier när det gäller skapande och generering av material samt förhållandet mellan aktör och åskådare. Här undersöker de ofta olika sätt och grader av publikdeltagande. Något de kunnat förfina och få mer kunskap om när de arbetat med andra konstnärer såsom Lundahl / Seitl (SE) Sidney Leoni (FR / BE), Marina Abramovic (SRB), Mette Ingvartssen (DK / BE) och Lea Martini (DE). Tillsammans har de tidigare skapat verket DÖDEN som nu turnerar i Sverige och internationellt.

Under residenset kommer de arbeta med sin kommande föreställning The Funeral, och undersöka och dekonstruera avskedsritualer och begravningsritualer för att finna djupare förståelse för dess betydelse och funktion. Det är utgångspunkten för koreografi, dramaturgi och publikdeltagande till föreställningen, som har beräknad premiär februari 2020 på Dansens Hus i Stockholm.

Blekinge Dansresidens 2018

Antonio Branco och Riccardo T.

Antonio Branco and Riccardo T. are a performance art duo based in London. After graduating from London Contemporary Dance School, Antonio Branco and Riccardo T. started off creating for dance theatre spaces but quickly moved on to site specific and gallery spaces after their work was categorised as being too weird, and as performance rather than dance. Since then they have created work internationally in Europe for spaces like Assembly Point, House of Illustration, Walk&Talk Gallery, Zabludowicz Collection, Slade, Dance Umbrella, Unite the Union, The Place, DContemporary Gallery.

 

Their work explores anthropological ideas, and explores the queerness in humanity. They consider them selves to be multidisciplinary artists as they use sound, video, and sculpture work when building the installations they inhabit. Antonio & Riccardo try to make activism of their art, and their most recent work is a radical lecture on contemporary sexuality, gender norms, and porn consumption. 

Ellen Söderhult

Ellen Söderhult arbetar med dans och koreografi och är utbildad på kandidatprogrammen i dans och cirkus vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm.

 

Ellens senaste verk ”How to do things with Romance: a prologue” är en punkbalett för 18 kvinnoidentifierade dansare och trummisar. I det verket utforskade hon balett ur en punkmentalitet. Ellen använde riot-grrrl musik, en feministisk punkmusik med mycket energi, och jobbade med balett som en lagsport. För närvarande arbetar hon med en ny föreställning som ska ha premiär i september där de medverkande dansar och sjunger i kör samt kamouflerar sig in i och besjunger en skulptur av ett berg. I verket undersöker Ellen folkmusikens och samtida kritisk teoris olika förhållningssätt till naturen, planeten och oss själva genom bland annat kamouflage, dofter och körlyrik.

Britta Kangas 

Britta är medlem i Scenkonstgruppen FULA, som för nuvarande arbetar med verket ” Aiiaiiaaoaoaa, Is it Poison?”. Britta har studerat ett halvår vid Holland på Fontys Dance Academy, Modern Dance Theatre Bachelor. Innan sommaren exminerades hon från Balettakademien Göteborgs dansarutbildning.

"Jag växte upp i Junosuando, en by i Tornedalen där det fanns möjlighet att ta en jazzlektion i veckan. Då det inte fanns samma tillgång som för stadsbor till dansträning fick man bli sin egen lärare. Självständigheten har skapat ett starkt kreativ flöde och gett mig strategier att utvecklas på egenhand. Junosuando räknas som en del av en glesbygd men jag kan snabbt dra paralleller till landsbygden och hitta liknelser." 

Blekinge Dansresidens 2017

Foto: Björn Lindberg

2017 residenskonstnärer var Nilla Björkman, Lousie Dursjö, Liza Tegel och Olivia Klang.

bottom of page