top of page
Fyra dansare i en studio
Fem dansare i en studio
Foto från One Week Wonder 2023 Foto: Simone Ærsøe

One Week Wonder

2016 startade Dans i Blekinge projektet One Week Wonder, som tidigare kallades "Unga Dansare". Projektet går ut på att dansare och scenkonstnärer som är under utbildning, eller som nyligen har avslutat sin utbildning, erbjuds arbete med en professionell koreograf under en vecka. Under denna vecka arbetar dansarna med koreografen och deltar i utformandet och skapandet av ett scenkonstnärligt verk. Verket visas under en gemensam visning med Blekinge Dansresidens, och under Brådjupa Dansfestival vartannat år.

Med One Week Wonder vill vi att dansarna ska få möjlighet att utveckla sitt konstnärskap, få inspiration inför sina fortsatta studier, samt att få arbetslivserfarenhet i ett tidigt skede i sin karriär. 

Koreografer tidigare år har varit  Daniella Eriksson (2023), Ellen Söderhult (2022), Erik Eriksson (2021), Emma Nordanfors (2016 och 2020), Marcus Baldemar (2019), Lisa Nilsson (2018) och My Johansson (2017).  

Nästa ansökningsperiod för koreograf sker i januari - februari 2025.

Nästa ansökningsperiod för dansare sker i februari - mars 2025.

 

Vill du veta mer om One Week Wonder? Hör av dig till:

 

Olivia Klang

olivia@dansiblekinge.se

0708-724977

KOREOGRAFER FÖR ONE WEEK WONDER 2024

Två glada kvinnor
KROPPSKLUBBEN

Vi är glada över att kunna presentera KROPPSKLUBBEN som koreografer för One Week Wonder 2024!

Scenkonstgruppen KROPPSKLUBBEN drivs av konstnärliga ledarna och dansarna Jilda Hallin och Lisa Nilsson. KROPPSKLUBBEN skapar normkreativ, normkritisk och feministisk scenkonst som välter och ställer på ända för att inspirera till att hitta nya och mångfaldigade sätt att närma sig kroppen.

Vi nagelfar taktfast en kroppsdel i taget som verkar som katalysator för vår koreografi, dans, musik och text.

I repertoaren finns TÅR (2023) , HUD (2021) , FOF - föreställningen om fittan/snippan (2020) och LÅR (2017).

Tillsammans med dansarna i One Week Wonder skapar vi Beach Body, en dansföreställning för det offentliga rummet som undersöker och utmanar kroppens rörelse på stranden. 

 

Kroppsspråkets normativa socialisering är en del av vårt automatiserade beteende, beroende på kontext förändras vårt kroppsspråk och stranden, där vi är som mest exponerade, genererar i sammanhanget ett kroppsspråk som syftar till att dölja och skapa illusioner av det existerande. 

 

I Beach Body utforskar, utmanar och sätter vi strandkroppens rörelser i nya perspektiv. Hur rör vi oss och hur rör vi oss inte i badkläder? Vilka positioner intar eller intar inte en till synes avkopplad strandkropp? Hur långsamt går det att springa baywatch - springet? 

DANSARE ONE WEEK WONDER 2024

Wendelabild.heic
Wendela Howding

Jag heter Wendela Howding och är uppvuxen i Karlskrona. Efter Estetiskt dansgymnasium i Kalmar började jag på Danslinjen på Kävesta folkhögskola. Därefter flyttade jag till Tyskland och studerade nutida dans på skolan SOZO visions in motion. Nu är jag tillbaka i Sverige igen och ser fram emot att börja på dansutbildningen på Balettakademin i Göteborg. 

 

Förutom dans gläds jag av andra konstformer som film, teater och musik. Jag är också intresserad av matlagning, natur och djur, mer exakt: manater och alpackor. Dansen har alltid tagit största delen av min tid och mitt intresse och jag fortsätter fundera och utforska skapandet genom kropp och själ. En bra grej med dans tycker jag är att man sällan sitter still. Jag ser fram emot att få delta i One Week Wonder i sommar och jobba med DansiBlekinge och Kroppsklubben!

image0.jpeg
Vilma Ehnberg

Mitt namn är Vilma Ehnberg, jag är född och uppvuxen i Stockholm men bor nu i Köpenhamn på grund av studier i dans och koreografi på Den Danske Scenekunstskole. Innan denna Bachelor studerade jag även 2 år på Balettakademien i Stockholm. Rörelsen och stunden när den blir till dans är något jag möter och faller in i dagligen. Repetitionen och praktiken av daglig dans får mig att märka förändringarna eller skillnaderna från igår till idag även om det är liknande. Att notera vad man är i relation till och bemöta det. Att röra vid, och skifta i tanken till att ’det jag vidrör berör mig tillbaka’. Att välkomna in extern Information och se hur den landar eller resonerar i mötet med kroppen.

Musikalitet, rytm och distanser är också något jag uppskattar och använder mig av i dans. Likaså omedelbar/impuls-baserad komposition för att se vad för typ av situationer, relationer och rörelsematerial som uppstår. Att sedan dokumentera det i form av scores tycker jag är ett roligt sätt att prova på att koreografera.

Jag värderar kunskapen som kroppen besitter, likaså den reflekterande och tankfulla biten i dans och samarbeten. Dans ska kunna vara inbjudande för en som bevittnar liksom för den som dansar.

Det var allt för nu. Jag ser fram emot att vara en del av One Week Wonder! Och jag hoppas vi ses på Brådjupa!

image0 (1).jpeg

Saga Ivéus Wenglert

Jag heter Saga Ivéus Wenglert och är född och uppvuxen i Stockholm, där jag nu även går mitt andra år på Stockholms Konstnärliga Högskolas kandidatprogram i dansperformance.

Åren innan dansade jag på New Education for Contemporary Dance i Härnösand och pluggade skrivande. Förutom dans och text skapar jag musik, och det som känns centralt i allt jag gör är rytm, musikalitet, humor, språk och repetition.

Jag tycker om att använda rösten som en del av min dansande kropp,och att arbeta interdiciplinärt. Viktigast av allt jag skulle kunna säga i en presentation är att jag helt enkelt älskar rörelse. 

P1066694_small1.jpg

Mar Espona Moret

My name is Mar, I am 21 years old and I come from Catalonia, Spain. I moved to Copenhagen in 2021 to take part in a three year diploma program at Copenhagen Contemporary Dance School, which I am graduating from this summer. During this time and thanks to the people I have met I have discovered a lot about myself and dance, and I am excited to keep the search going. 

I dance because I am curious to know where my body can take me, how I can go past my limits and what I can create. I find myself always incorporating some sort of humour, both in life and in dance, because it brings me joy. I think dance has the wonderful ability to tell stories to whoever is watching, and even the most tragic story is a bit more engaging with a tinny joke mixed in.

Zofia Krzyszycha

Kulturcentrum Ronneby Konsthalls logga

Med stöd av:

Region Blekinges logga
Ronneby kommuns logga
Kulturrådets logga
BRÅDJUPAS logga
bottom of page